[歌詞翻譯] Starset - Let It Die 放手


 
 
作詞/作曲:Dustin Bates / Mark L. Holman
翻譯:林笑

I cut you into pieces
我拆解你這個人
Searching for your imperfections
尋找你的不完美之處
I had plans to make you whole
我計畫著想將你變得完美
But all my threads couldn't stop the bleeding
但我所有的線索都阻止不了失血
There's nothing left, but I'm not leaving
什麼都沒留下,但我不會放棄
When all I know is you
當我所知道的全是你

I've been looking for a way
我一直在尋找一種方式
To bring you back to life
將你的生命帶回來
And if I could find a way,
而如果我可以找到這個方法
Then I would bring you back tonight
我今晚就會帶你回到我身邊
I'd make you look, I'd make you lie
我要你睜眼看看,要你對我說說什麼
I'd take the coldness from your eyes
我會重新暖和起你的雙眼
But you told me, if you love me
但你告訴我:「如果你愛我,
Let it die
就放手吧。」

Your eyes stare right through me
你的目光掠過我右手邊
Ignoring my failed attempts to
無視我失敗的嘗試
Breathe back life into your veins
嘗試讓生命回到你的血液
But I can't start your cold heart beating
但我無法讓你冷卻的心臟再次跳動
You're so far gone, but I'm not leaving
你已離我遠去,但我不會放棄
When all I know is you
當我所能想到的全是你

I've been looking for a way
我一直在尋找一種方式
To bring you back to life
將你的生命帶回來
And if I could find a way,
而如果我可以找到這個方法
Then I would bring you back tonight
我今晚就會帶你回到我身邊
I'd make you look, I'd make you lie
我要你睜眼看看,要你對我說說什麼
I'd take the coldness from your eyes
我會重新暖和起你的雙眼
But you told me, if you love me
但你告訴我:「如果你愛我,
Let it die
就放手吧。」

And you left me more dead
而你以死亡的形式離開我
Than you'll ever know
你永遠不會知道
When you left me alone
當你留下我一個人之後

I've been looking for a way
我一直在尋找一種方式
To bring you back to life
將你的生命帶回來
And if I could find a way,
而如果我可以找到這個方法
Then I would bring you back tonight
我今晚就會帶你回到我身邊
I'd make you look, I'd make you lie
我要你睜眼看看,要你對我說說什麼
I'd take the coldness from your eyes
我會重新暖和起你的雙眼
But you told me, if you love me
但你告訴我:「如果你愛我,
Let it die
就放手吧。」

[3x]
Let it die
放手吧

- - - - - -

關於可能是藍色窗簾。

這首歌細細品味是種美麗的哀傷。整首歌環繞著主角失去了可能是愛人或是親人的重要對象,所以試著想復活對方。副歌中說到「And if I could find a way, Then I would bring you back tonight」,「I'd make you look, I'd make you lie」我個人解釋為要對方醒過來回到他身邊,即使是欺騙也好,但結果卻是殘酷地「if you love me, Let it die」。

「Let it die」我翻成放手,要主角接受對方已經不在的事實,也要主角別再去嘗試挽回什麼。副歌幾乎是假設語句跟過去式,特別難過的是主角遲遲找不到方法挽回,而就算想像了將對方帶回身邊的景象,心裡也很明白一切都結束在死亡那刻。

這邊的死亡可能是指實際的離世或是感情的無可挽回,但不論哪一個,它都是個美麗且哀傷的故事。

留言